Hoofdkantoor Amersfoort

Hardwareweg 36 3821 BM Amersfoort +31 (0) 33 820 02 58

Kantoor Amsterdam

Pand Noord
Meeuwenlaan 100
1021 JL Amsterdam
T. +31 (0) 20 71 63 370

Kantoor Parijs

128, Rue La Boétie 75008 Paris +33 (0)1 70 70 96 96

Algemeen

advies@brockmeyer.nl KvK: 64904709 BTW: NL8558.95.767.B01

Gratis wervingsadvies? Sparren over recruitment? Neem contact met ons op en wij helpen je graag!
Contact

5 cruciale factoren om jouw ideale kandidaten te bereiken

De tijd dat talent uit zichzelf bij jou op de deur klopte voor een baan, is voorbij. Vandaag de dag kunnen veel mensen – met name in een aantal sectoren, zoals de zorg ...

Lees meer

featured-image

De tijd dat talent uit zichzelf bij jou op de deur klopte voor een baan, is voorbij. Vandaag de dag kunnen veel mensen – met name in een aantal sectoren, zoals de zorg en ICT – kiezen uit verschillende banen. Enkele jaren geleden introduceerde McKinsey in dit verband de term ‘war for talent’; de strijd om het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.

Sinds 2017 spreken we van krapte op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat werkgevers vaak meer moeite moeten doen om de juiste mensen in te huren. Mensen die passen bij jouw bedrijf, bij de bedrijfscultuur en die de bedrijfsdoelstellingen omarmen.

Wij geloven dat een goede invulling van de onderstaande vijf factoren zorgt voor een goede start bij het succesvol bereiken van jouw ideale kandidaten:

1. Het functieprofiel

Een duidelijke omschrijving van een functieprofiel luidt: ‘een eenduidige beschrijving van het takenpakket van een medewerker of een groep medewerkers. Het geeft ook aan waar de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van iemand liggen’. Met het functieprofiel creëer je duidelijkheid over wat jij als werkgever zoekt in een nieuwe medewerker, waardoor een werkzoekende een helder beeld krijgt van wat er van hem of haar verwacht wordt. Een goed functieprofiel vormt daarmee de basis van je wervings- en selectieactiviteiten. Voor de werkgever geeft het daarnaast ook houvast bij het beoordelen van sollicitatiebrieven. Een uitgebreider functieprofiel kan zelfs – in een later stadium – van pas komen bij een beoordelingsgesprek.

2. Arbeidsvoorwaarden

De primaire arbeidsvoorwaarden zijn de basisafspraken in een arbeidsovereenkomst, waaronder in ieder geval het salaris, de werktijden en vakantiedagen. Onder de secundaire arbeidsvoorwaarden vallen bijvoorbeeld een dertiende maand, een leaseauto, reiskostenvergoeding, pensioen, winstdeling, een telefoon van de zaak en een budget voor training of scholing. Daarbij is het goed je te realiseren dat de perceptie van gunstige arbeidsvoorwaarden per generatie kan verschillen. Zo is uit onderzoek door Monsterboard gebleken dat millennials in verhouding tot andere generaties meer waarde hechten aan flexibele werktijden.

3. Selectie van wervingskanalen

Wanneer je een vacature hebt, wil je deze zo snel mogelijk onder de aandacht brengen van de juiste kandidaten. Afhankelijk van jouw doelgroep selecteer je een combinatie van wervingskanalen, zodat de kans groot is dat jouw ideale nieuwe medewerker de vacature daadwerkelijk onder ogen krijgt. Denk bij een selectie van wervingskanalen bijvoorbeeld aan een combinatie van generieke of specialistische vacaturesites, social media en online advertenties. Slim nadenken over geschikte wervingskanalen kan een grote kostenbesparing opleveren doordat snel(ler) de juiste mensen gevonden worden.

Bij het selecteren van wervingskanalen is het goed om ook stil te staan bij het bereiken van passief werkzoekenden. Dit zijn mensen die wel openstaan voor een nieuwe uitdaging, maar hier (nog) niet actief naar zoeken. Zij zijn vaak nog niet actief op vacaturesites, maar maken bijvoorbeeld wel gebruik van social media. Heb je ook al gedacht aan het betrekken van jouw huidige medewerkers bij de werving van nieuwe collega’s? Zij kennen de organisatie als geen ander en zullen goed kunnen inschatten of iemand binnen het bedrijf past. Vaak is referral recruitment een zeer effectieve manier om goede nieuwe medewerkers te werven.

4. Optimale vacaturetekst

Elke dag komen er in Nederland alleen al honderden vacatures bij. Allemaal hebben ze één doel: het vinden van de ideale kandidaat! Een goede vacaturetekst zorgt ervoor dat jij opvalt tussen al die andere interessante vacatures.

Maar hoe ziet een goede vacaturetekst eruit? En op welke manier spreek je de juiste kandidaten aan? Een goede vacaturetekst zorgt ervoor dat jij er uit springt tussen alle andere functies. Denk na over de persoon die je zoekt en wat hij of zij belangrijk vindt. Begin met een sterke kopregel om de aandacht te trekken en om ervoor te zorgen dat de lezer zich direct aangesproken voelt. Houd de aandacht vast door duidelijk te zijn in je verwachtingen. Gebruik geen clichés, maar wees creatief! Daarna is het tijd om de lezer te ‘verleiden’ met een aantrekkelijk aanbod. Wees hierin concreet en neem ook iets op over de bedrijfscultuur, bijvoorbeeld door een aantal kernwaarden kort toe te lichten.

Denk voorafgaand aan het schrijven van een vacaturetekst ook na over de online vindbaarheid. De functietitel scoort idealiter goed bij zoekopdrachten in zoekmachines. Toch hoeft het niet erg te zijn als dit niet het geval is. Andere zoekwoorden kunnen minstens net zo interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan mensen die zoeken op ‘parttime baan Utrecht’. Zoekvolumes en de bijbehorende concurrentie kun je controleren met bijvoorbeeld de Google Keyword Planner.

5. Employer branding

Bij een krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om een zo aantrekkelijk mogelijk beeld te geven van jouw bedrijf als werkgever. Hoe komt het dat bedrijf A bij een vacature tientallen reacties krijgt, terwijl bedrijf B alles uit de kast moet halen om nieuwe medewerkers te vinden? Dit heeft met het bedrijfsimago te maken. Employer branding helpt hierbij.

Bij employer branding gaat het om twee doelgroepen: potentiële medewerkers en huidige medewerkers. Je wilt een voorkeurspositie bij beide groepen realiseren, enerzijds om ervoor te zorgen dat huidige medewerkers blijven en anderzijds om goede nieuwe kandidaten te werven. Een voorkeurspositie creëer je door authentiek en onderscheidend te zijn en dit (ook) consistent aan de buitenwereld te tonen.

Een goede start maak je door met huidige medewerkers het gesprek aan te gaan. Wat vinden zij belangrijk in hun werk? Wat waarderen ze aan het bedrijf waar ze werken? Waar zijn ze trots op? Kijk of je op basis van diverse gesprekken met mensen van verschillende afdelingen een rode lijn in bedrijfswaarden kunt ontdekken en ga hiermee aan de slag. Bijvoorbeeld door ze te verwerken in tekst en beeld op de vacaturepagina van jouw corporate website, in vacatureteksten en bijvoorbeeld ook door middel van fotografie op social media.

 

Wil je meer tips om goede kandidaten te werven? Vul het formulier in en ontvang gratis ons e-book met 7 tips om efficiënt goede kandidaten te werven!

Delen
author
Mees Teeuwen
E-book-7-tips-om-efficient-goede-kandidate-te-werven
Wil je nog meer tips?

Vul het formulier in en ontvang gratis dit eBook in je mailbox!