we love employer branding

Aan de slag met employer branding!

Sinds vorig jaar zijn er regelmatig berichten in het nieuws over ‘krapte op de arbeidsmarkt’. Met name in een aantal sectoren, zoals de zorg en IT, zijn er veel vacatures. Zo hebben goede verpleegkundigen en ervaren IT’ers op dit moment vaak keuze uit diverse banen. Dat betekent dat werkgevers meer moeite moeten doen om de juiste mensen in te huren. Mensen die passen bij jouw bedrijf, bij de bedrijfscultuur en die de bedrijfsdoelstellingen omarmen.

Een onderscheidende positie op de arbeidsmarkt is altijd wenselijk, maar extra belangrijk wanneer het moeilijk is om goed personeel te vinden. Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen echt een voorkeur hebben om bij jou te werken in plaats van bij de concurrent? En hoe komt het dat bedrijf A zeker tien sollicitatiebrieven ontvangt na publicatie van een nieuwe vacature, terwijl bedrijf B met eenzelfde vacature alles uit de kast moet halen om een aantal brieven te ontvangen? Dit heeft met het bedrijfsimago te maken. Employer branding kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Authentieke en onderscheidende voorkeurspositie

Een mooie definitie van employer branding, volgens de auteurs van het boek ‘Bouwen aan het nieuwe Employer Brand’ luidt: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.” Bij employer branding gaat het dus om twee doelgroepen: potentiële medewerkers en huidige medewerkers. Je wilt een voorkeurspositie bij beide groepen realiseren. Dit doe je door authentiek en onderscheidend te zijn en dit (ook) consistent aan de buitenwereld te tonen.

Ga in gesprek met huidige medewerkers

Ga voor een goede start het gesprek aan met je huidige medewerkers. Wat vinden zij belangrijk in hun werk? Wat waarderen ze aan het bedrijf waar ze werken? Waar zijn ze trots op? Wat maakt dit bedrijf uniek? Wat kan beter? Kijk of je op basis van diverse gesprekken met mensen van verschillende afdelingen een rode lijn in bedrijfswaarden kunt ontdekken. Een paar voorbeelden: innovatief vermogen, teamspirit, collegialiteit, mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling, betrokkenheid, klantgerichtheid, et cetera. Op basis van deze gesprekken bepaal je welke bedrijfswaarden je aan de buitenwereld wilt laten zien.

Bepaal je doelgroep

Een volgende stap betreft een helder beeld vormen van jouw doelgroep. Wat voor mensen wil je bereiken? Zijn ze hoog- of laagopgeleid? Zijn het starters of ervaren professionals? Wonen ze idealiter dichtbij het hoofdkantoor of door heel het land? Een helder beeld van de doelgroep biedt een goed uitgangspunt voor het ontwikkelen van communicatiemiddelen. Zowel inhoudelijk als qua vorm. Wanneer je vooral zoekt naar hoogopgeleid jong talent is een samenwerking met relevante hogescholen en universiteiten een aanrader. Zoek je alleen mensen in de regio van het hoofdkantoor, dan kan het interessant zijn om – bij het uitzetten van vacatures – de regionale huis-aan-huis kranten in te zetten. Een scherp zicht op de doelgroep heb je ook nodig om aansprekende vacatureteksten op te stellen en om aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden te formuleren.

Aan de slag met communicatiemiddelen

Wanneer je weet welke kernwaarden je naar buiten wilt communiceren en je een helder beeld hebt van de doelgroep, kun je daadwerkelijk aan de slag. Verwerk de kernwaarden in tekst en beeld op de vacaturepagina van jouw corporate website of recruitmentwebsite, in vacatureteksten en bijvoorbeeld ook door middel van fotografie op social media. Zorg te allen tijde voor consistentie in jouw boodschappen en dat je een eerlijk beeld naar buiten brengt. Huidige medewerkers moeten zich in het beeld van de organisatie naar buiten kunnen vinden. Een mooie bijkomstigheid van employer branding is dat de activiteiten kunnen bijdragen aan trots bij de huidige medewerkers.

Medewerkerstevredenheid meten

Tot nu toe spraken we vooral over employer branding in het licht van de werving van nieuwe medewerkers. Minstens zo belangrijk is het om jouw goede medewerkers vast te houden. Na alle moeite die je gedaan hebt om nieuwe mensen te werven, wil je natuurlijk voorkomen dat ze binnen korte tijd weer vertrekken. Wat kun je doen om werknemers tevreden te houden? Een mooi uitgangspunt is om jaarlijks een medewerkerstevredenheidsonderzoek te doen. Medewerkers weten als geen ander wat er goed gaat en wat er beter kan binnen de organisatie. Vraag hen naar zaken als de sfeer op kantoor, de relatie met hun manager, de visie van het bedrijf, tevredenheid met salariëring en carrièrekansen. Zorg ervoor dat medewerkers anoniem een enquête kunnen invullen, zodat je een eerlijk beeld krijgt van positieve punten en verbeterpunten binnen jouw organisatie. Ga hier actief mee aan de slag en zorg voor terugkoppeling naar het team!

Langetermijn visie

Tot slot is het belangrijk je te realiseren dat activiteiten op het vlak van employer branding niet van de ene op de andere dag succes opleveren. Employer branding vraagt om aandacht op de lange termijn waarbij je consistent bent en blijft in je communicatie naar buiten. Realiseer je daarbij het belang van de huidige medewerkers. Als zij tevreden zijn, dan ben je al een eind op weg om met succes nieuwe medewerkers te werven.

 

Wil je meer tips om goede kandidaten te werven? Vul het formulier in en ontvang gratis ons e-book met 7 tips om efficiënt goede kandidaten te werven!

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.