fbpx

Even voorstellen: Bianca van der Zwaan, employer branding expert

Hoe kun jij als organisatie nou die juiste klik met een werkzoekende krijgen? Bianca weet precies hoe ze inventariseert wat jou aantrekkelijk maakt als werkgever. Als een van de employer branding experts houdt Bianca zich bezig met jouw bedrijf positioneren als een goede organisatie om bij te werken. Maar wie is Bianca en hoe kan ze jouw organisatie helpen?

 

Bianca, hoe zou je in jouw woorden omschrijven wat employer branding nou precies is?

 

“Met employer branding help je een organisatie om zichzelf op de kaart te zetten als aantrekkelijk werkgever. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waarom zou iemand bij jouw bedrijf willen werken? Hoe zorg je ervoor dat ze bij jou blijven werken? Als kandidaten jouw vacature voorbij zien komen, moet een kandidaat denken: “hey, die ken ik!”.

 

Hoe help je bedrijven op het gebied van employer branding?

 

Ik help organisaties met het formuleren van hun werkgevers-DNA en vervolgens verwoord ik dat in een strategie. Deze strategie vertaal ik naar een creatief concept en de juiste communicatiemiddelen. Media en middelen moeten elkaar zien te versterken. Dan voer ik een campagne uit om deze organisatie te positioneren als meest aantrekkelijke werkgever.“

 

Vertel eens, Bianca, waar begon het avontuur voor jou? Hoe is deze interesse in employer branding ontstaan?

 

“Het begon allemaal eind jaren ‘90. Toen was er ook een enorme krapte op de markt, waarbij je zag dat werkgevers geen idee meer hadden wat ze moesten doen om talent te verleiden. Er kwam onder werkgevers steeds meer behoefte aan het verleiden van talenten, maar niemand wist precies hoe.

 

Ik werkte destijds bij een marketingbureau en wij zijn als expert op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie aan de slag gegaan. We zijn in de psyche gaan duiken over hoe je jezelf als aantrekkelijke werkgever kunt positioneren. Uiteindelijk belandde ik hier in een managementfunctie. Naast het aansturen van het team, had ik veel speelruimte op het gebied van contact met relaties en het creatieve aspect.

 

Na vele jaren succes bij dit bureau, leek het voor mij de beste keuze om te gaan werken bij een nieuw bedrijf onder de naam ‘B Professional’, een organisatie gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie. Met dit bedrijf heb ik al snel met heel veel mooie organisaties aan hun werkgeverswerk mogen werken.

 

In 2020 werd B-Professional door Brockmeyer overgenomen. Dit kwam goed uit, omdat we allebei in Amersfoort zijn gevestigd en al regelmatig samenwerkten. Sinds april 2020 bouw ik aan een unit employer branding binnen Brockmeyer.”

 

In het kort, hoe verloopt zo een employer branding campagne meestal?

 

“Elke campagne is natuurlijk anders, want in mijn ogen is elke werkgever uniek. Overigens, heeft elke campagne wel een vijfdelig stappenplan.

 

Stap 1: Inventarisatie.

Waar staat de werkgever op dit moment? Is hun visie/kernwaarden goed geformuleerd? Wat moet er gebeuren om het werkgevers-DNA te formuleren?

 

Stap 2: Strategie.

Een arbeidsmarktcommunicatie plan wordt aangemaakt. Er wordt gekeken waar het probleem ligt. Wat moet er geanalyseerd worden? Zijn de persona’s nog up-to-date? Dit plan is eigenlijk de blauwdruk van de campagne.

 

Stap 3: Ontwikkelen creatief concept.

Hierin wordt het concept ontwikkeld. Strategie gaat naar creatie. Dit wordt uitgewerkt in de middelen die nodig zijn voor de campagne, zoals een ‘werken-bij’ pagina. Vooral content creatie ligt centraal in deze fase.

 

Stap 4: Uitwerken concept.

Het concept dat inmiddels is ontwikkeld, wordt nu uitgewerkt. De content voor de campagne wordt ontwikkeld. Denk aan het schrijven van de ‘werken-bij’ pagina, het maken van foto’s van personeel of het filmen van een bedrijfsvideo.

 

Stap 5: Uitvoeren / Evalueren.

Nu de strategie bekend is en alle content ontwikkeld, gaat de campagne van start. De employer branding campagne wordt uitgevoerd en de naam van het betreffende bedrijf raakt bekend bij potentiële kandidaten. Een werkgeversmerk wordt opgebouwd.”

 

Waarom vind jij het zo belangrijk dat werkgevers aandacht aan hun werkgeversmerk besteden?

 

“Zeker in zo’n krappe markt als nu betekent het dat er gewoon heel veel concurrentie onder werkgevers is. Organisaties moeten zorgen dat een potentiële werknemer aan hen denkt tijdens het zoeken naar een baan of in contact komt met de boodschap van jouw bedrijf, ook als de kandidaat niet actief op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Als een werkgever de vele voordelen van zijn organisatie kan laten zien, hoeft hij geen talent meer mis te lopen. Dit scheelt tijd, kosten en trekt ook kwalitatief betere kandidaten aan. De war-for-talent is een pittige realiteit die werkgevers meemaken. Een sterk werkgeversmerk is dé beste manier om deze war te winnen!”

 

Bianca is slechts één van onze ervaren experts op het gebied van recruitment. Wil jij als winnaar uit de war-for-talent komen? Ons gratis whitepaper legt uit hoe je vandaag al kunt beginnen met het bouwen van een sterk(er) werkgeversmerk. Vul het formulier op deze pagina in en we sturen hem direct naar je toe!

Share

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.