fbpx
Draagvlak employer branding

Hoe krijg je draagvlak voor je employer branding strategie?

Employer branding wordt nog veelvuldig gezien als een sterke recruitment campagne of een goede wervingssite. Maar employer branding gaat veel verder dan dat. Employer branding is niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent via een wervelende wervingscampagne, het gaat boven alles om het creëren van een aantrekkelijke werkplek en het behouden en betrekken van je huidige medewerkers. Maar hoe zorg je voor draagvlak binnen je organisatie voor je employer branding strategie?

Extern winnen is intern beginnen

Employer branding moet geen doel op zich zijn, maar het is een middel dat je in staat stelt om huidige medewerkers te binden, boeien en betrekken en potentiële medewerkers te werven. Veel organisaties denken, onterecht, dat employer branding vooral draait om externe communicatie waarin de boodschap wordt overgebracht dat de organisatie een goede werkgever is, maar het gaat er bij employer branding vooral om een goede werkgever te zijn, voor zowel de huidige als toekomstige medewerkers. Het is van cruciaal belang dat de externe boodschap aansluit bij de interne situatie. Ofwel, extern winnen is intern beginnen.

Bouw aan een sterke interne cultuur

Employer branding begint in de eigen organisatie met het bouwen van een sterke organisatiecultuur. Wat maakt de organisatie uniek, welke waarden en missie worden nagestreefd? Goede werkgevers hebben een duidelijk beeld van wie ze zijn en waar ze naartoe gaan en zorgen ervoor dat dit beeld op alle lagen van de organisatie begrepen en gevoeld wordt. Medewerkers zijn zich bewust van de visie van de organisatie, weten wat hun aandeel is in het realiseren van de strategie en weten hoe mensen met elkaar omgaan in de organisatie. Doordat de ‘manier waarop wij hier dingen doen’ op alle lagen van de organisatie hetzelfde is, ontstaat er een eenduidig beeld en wordt overal dezelfde boodschap uitgedragen.

Zoals eerder beschreven, gaat het in eerste instantie dus vooral om het inspireren en binden van medewerkers om zo intern een sterk merk te creëren. Alleen dan kun je je vervolgens op een geloofwaardige wijze extern als aantrekkelijke en goede werkgever profileren. Een sterke interne cultuur is natuurlijk niet iets dat van de ene op de andere dag gerealiseerd wordt en is bij veel organisaties continue in ontwikkeling. Dit hoeft niet per se een probleem te zijn, maar denk er, voordat je gaat investeren in employer branding, wel goed over na welke delen van de organisatiecultuur je extern kunt inzetten.

Onderscheid je als werkgever

De volgende stap is om helder te hebben hoe je je wilt positioneren als organisatie. Welke aspecten uit de organisatiecultuur wil je benadrukken en meenemen in de communicatie? Gesprekken met medewerkers kunnen helpen om te achterhalen welke elementen in de cultuur de organisatie zo bijzonder maken. Door in gesprek te gaan met medewerkers kan achterhaald worden wat zij belangrijk vinden in hun werk en wat zij waarderen in de organisatie. Wat zijn de elementen in de cultuur die ervoor zorgen dat zij graag bij de organisatie werken? Zijn dit de vele ontwikkelmogelijkheden, het familiegevoel, de bijzondere dienstverlening, de mate van plezier op de werkvloer, de unieke bijdrage aan de maatschappij of de flexibiliteit die wordt geboden om je eigen werk in te delen?

De informatie uit de dialoog met medewerkers helpt om de identiteit en het onderscheidende van de organisatie te duiden. Deze informatie kan helpen om te bepalen welke boodschap je extern wilt uitdragen om daarmee de positie te bepalen. Door de perceptie van medewerkers te gebruiken voor de externe boodschap, zal deze boodschap intern ondersteund worden.

Maak ambassadeurs van je medewerkers

Als een organisatie een sterke interne cultuur heeft met betrokken medewerkers, dan zullen de medewerkers zich gedragen als ambassadeurs van de organisatie. Dat is een essentieel element in het creëren van een sterk employer brand. Een medewerker wordt gezien als de meest geloofwaardige woordvoerder van de organisatie. De rol van medewerkers is daarom van groot belang in de employer branding strategie. Vaak wordt de taak van employer branding enkel belegd bij de HR afdeling of de recruitment afdeling. Om je succesvol als aantrekkelijke werkgever te kunnen profileren, is het echter van belang dat er draagvlak is in alle lagen van de organisatie. Maak medewerkers bewust van hun rol als ambassadeur, stimuleer hen om hun verhaal te delen en betrek hen bij de uitingen die gedaan worden. Zorg dat je medewerkers faciliteert in hun rol als ambassadeurs. Geef hen tijd, ruimte en middelen om de boodschap te delen. 

Blijf medewerkers betrekken

Het enthousiasme van medewerkers die je in het begin betrekt in interviews of groepsgesprekken, wil je vasthouden. Het zijn ambassadeurs die je wilt koesteren, door hen een rol te geven op de recruitmentsite of in de campagne. Als je succesvol en duurzaam met employer branding aan de gang wilt, is het belangrijk om continu te werken aan draagvlak. Blijf dus medewerkers betrekken en blijf bouwen aan je interne cultuur. Op deze manier behoudt je het draagvlak onder je medewerkers waardoor je employer branding strategie zijn kracht blijft behouden intern en extern.

Zelf aan de slag met Employer Branding?

Wij adviseren je graag vrijblijvend over de mogelijkheden om aan de slag te gaan met Employer Branding binnen jullie organisatie. Vul het contactformulier in en dan nemen we snel contact met je op.

Liever eerst meer informatie over Employer Branding? Download dan hier het gratis e-book.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.