Hoe ziekenhuizen dure inhuur kunnen voorkomen

Het omvallen van ziekenhuizen brengt de onderliggende problemen in de zorg aan de oppervlakte: er is een schreeuwend tekort aan gespecialiseerd personeel in de zorg. Bij het Slotervaart- en  de IJsselmeerziekenhuizen hebben de loonkosten het ziekenhuis de das om gedaan, is te lezen op NOS.nl:

“Er is een schreeuwend tekort in de zorg, vooral aan gespecialiseerde verpleegkundigen. Volgens eigenaar Loek Winter heeft dat het MC Slotervaart parten gespeeld. Door dure uitzendkrachten en zzp’ers ben je veel meer geld kwijt aan personeel.”

Loonkosten in de zorg

Ziekenhuisbestuurders weten heel goed dat de loonkosten zwaar drukken op de begroting. Niet voor niets zijn ziekenhuizen altijd al bezig met efficiënter werken. De eigenaren van de omgevallen ziekenhuizen wilden juist efficiënt gaan werken. Maar efficiënt werken weegt in dit geval niet op tegen ingehuurd personeel dat per uur veel duurder is. Dure inhuur moet voorkomen worden en daarom is het nodig om vast personeel te vinden en die aan je te binden.

Tegelijk zie je dat de zorg een andere sector is dan het bedrijfsleven. In het artikel Hoe run je een ziekenhuis anno 2018 legt ziekenhuis-expert Bas Leerink tegenover tv-programma Nieuwsuur de verschillen uit: “Vroeger groeide een ziekenhuis altijd, daarmee kon je veel problemen oplossen. Maar dat mag nu niet meer omdat we de zorgkosten willen reduceren. Uiteindelijk is dit wat we willen: met minder geld de zorg in stand houden.”

De omgevallen ziekenhuizen zijn niet de enige die het financieel moeilijk hebben. Uit recent onderzoek van accountantsbureau BDO blijkt dat 14 Nederlandse ziekenhuizen een onvoldoende scoren. Bij de ziekenhuizen in Flevoland speelden, naast het tekort aan personeel, ook patiënten tekorten mee. Vandaag de dag heeft de zorg minder ruimte om te variëren met beloning of administratieve werkzaamheden. Een verpleegkundige moet voldoen aan tal van protocollen en eisen. “Ook hebben we zo’n zestig instanties die toezicht op ons (ziekenhuizen – red.) houden. Daar kan van alles misgaan, als je dat niet heel goed in de gaten houdt”, aldus Leerink.

Specifieke personeelswerving voor ziekenhuizen

De opdracht om vast personeel te werven voor een zorginstelling vereist een specifieke aanpak. Een gedegen marketingstrategie voor recruitment in de zorg kan enorm helpen om meer vast personeel te krijgen, weten de experts van Brockmeyer. Deze jobmarketing expert geeft 3 adviezen waardoor het ziekenhuizen meer vaste krachten kunnen vinden:

1. Besteed aandacht aan employer branding

Promoot je ziekenhuis niet alleen als ziekenhuis, maar ook specifiek als werkgever. Dit heet employer branding. Laat zien waarin jij als werkgever uniek bent. Laat leuke innovaties of de extra’s van je personeelsbeleid zien op je LinkedIn-pagina. Dat zijn zaken waarmee je opvalt tussen je concurrenten. Naast een LinkedIn-pagina kan ook een Facebookgroep helpen om een beeld te geven van het werken bij dit ziekenhuis. Zo’n werken-bij-Facebookgroep is effectief als er met enige regelmaat de juiste berichten gepost worden.

2. Lange adem bij doelgroepen

Ga actiever aan de slag met het benaderen van strategische doelgroepen, zoals gespecialiseerde verpleegkundigen. Er kan alvast een band gesmeed worden door extra activiteiten, zoals meeloopdagen en nascholingen, te organiseren. Een langdurige campagne via specifieke media zorgt dat er voldoende geïnteresseerden komen op de meeloopdagen en nascholingen. Tijdens een meeloopdag kunnen verpleegkundigen proeven hoe het werken in dit ziekenhuis is. Dat kan meteen een werknemer opleveren.

Het kan ook zijn dat iemand die meeloopt niet meteen zijn huidige baan opzegt. Is deze kandidaat wel geschikt en sluit hij aan bij je ambities? Dan komt hij in de talentpool van het ziekenhuis terecht. Er is altijd een kans dat ze in de toekomst alsnog bij jouw ziekenhuis komen werken. De mensen in de talentpool kun je bijvoorbeeld uitnodigingen sturen voor relevante nascholingen of een exemplaar van het personeelsblad. Op deze manier blijft jouw ziekenhuis in het vizier van de potentiële werknemer.

3. Candidate targeting

Gebruik tot slot jobmarketing voor individuele campagnes. De tijd dat je met een vacature op je website de juiste kandidaat vindt, ligt achter ons. Het is nodig om je goed te verdiepen in de ideale kandidaat. Wat leest hij graag, waar kijkt hij naar? Kortom: ken je ideale kandidaat. In aanvulling hierop kun je jobmarketing inzetten om de kandidaat op de juiste kanalen te benaderen met jouw vacature. Hiervoor kan je gebruikmaken van het door Brockmeyer ontwikkelde 360 Candidate Targeting model. Met dit model redeneer je vanuit je ideale kandidaat en zet je je advertentie-budget precies in op een afgemeten mediamix van kanalen die voor jouw doelgroep het meest relevant zijn. Let ook op de juiste toon in je vacaturetekst zodat de ideale kandidaat niet afhaakt op wat hij leest. Als je je verdiept hebt in de ideale kandidaat, geeft dat ook houvast om te bepalen wat de juiste toon is.

Wil jij meer inspiratie over hoe je de ideale kandidaat bereikt in de zorg? Vul het formulier in en ontvang gratis de casestudy van Radboudumc waarin je ontdekt hoe dit academische ziekenhuis haar personeelswerving aanpakt.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.