De invloed van Covid-19 op werving

Nederland kent, net als de rest van de wereld, bijzondere tijden. Veel mensen zitten thuis of gaan slechts af en toe naar hun werk. De situatie zal vermoedelijk ook nog wel even zo zijn. Maar, veel gaat ook door. Werkzaamheden gaan veelal door, vaak vanuit huis.

Wordt werving ook doorgezet en hoe dan? Op 16 maart, feitelijk de eerste dag na het pakket aan maatregelen zijn er ruim 5.000 nieuwe vacatures verschenen. Een stuk minder dan een gemiddelde maandag maar wel vergelijkbaar met een maandag in de zomerperiode.

Hoe pak je een werving in deze tijd aan, zijn er nu al dingen anders?

Meer clicks op jobboards en vacaturebanken

Het lijkt er op dat de vacatures die gepost zijn op jobboards en specialistische vacaturebanken meer views en clicks genereren. Een verklaring hiervoor kan zijn dat mensen iets meer tijd hebben, thuis werken en zich dus vrijer voelen om deze websites te bezoeken.

Langere looptijd

Vacatures hebben vaak een bepaalde looptijd. In de huidige situatie is het verstandig die looptijd bij aanvang al langer te maken. Mensen hebben meer tijd nodig om de stap naar een sollicitatie te zetten. Bovendien heb je doordat veel mensen thuis werken waarschijnlijk meer tijd nodig om de interne processen goed te regelen.

Sollicitaties op afstand

Sociale contacten worden tot een minimum beperkt en er wordt zoveel mogelijk thuis gewerkt. De (eerste) sollicitatiegesprekken kunnen met behulp van video oplossing gevoerd worden. Handige tools hiervoor zijn Skype, Microsoft Teams of Google hangouts.

Zorg voor een duidelijk proces

Veel organisaties hebben één systeem gekozen waarmee ze al bekend zijn of waarmee ze zichzelf nu snel bekend kunnen maken. Zorg voor een goede uitleg en tips voor je kandidaten. Voor hen is het meestal nieuw en het zou heel zonde zijn als er een slechte indruk van een goede kandidaat ontstaan doordat hij/zij zich nog niet vertrouwd voelt met het systeem. Dat geldt overigens ook andersom, bereid de hiring manager hier dus ook op voor.

Ook nieuwe kansen

Het is niet leuk om over te speculeren, en hopelijk blijft het aantal beperkt, maar het is niet ondenkbaar dat er in deze tijd werknemers hun baan verliezen. Die werknemers hebben een nieuw plekje nodig en misschien zit daar nét die werknemer bij die bij jullie openstaande vacature past.

Door jullie sollicitatie procedures nu niet volledig stil te laten vallen kun je de krapte op de markt voor zijn wanneer iedereen weer terug gaat naar de “normale” gang van zaken.

Cashflow

Natuurlijk zijn directe kosten voor veel organisaties nu een probleem. Het salaris van een nieuwe medewerker is zo’n kostenpost. Maar een nieuwe aanstelling ligt altijd in de toekomst, vaak 1 of 2 maanden verder en kan in principe ook nóg verder in de toekomst liggen. Er komt een moment dat de rust wederkeert en dan zijn de nieuwe werknemers hard nodig.

De juiste kanalen

Denk goed na over de kanalen die ingezet worden voor werving. Kranten zullen in deze periode goed gelezen worden maar brengen ook relatief hoge kosten met zich mee. Online kanalen worden de komende tijd veel meer gebruikt. De tarieven voor programmatic advertising zullen waarschijnlijk gaan dalen. We verwachten een enorme toename in pageviews maar ook in gebruik van social media. Als de vraag naar advertentieruimte niet meestijgt zal door vraag-en-aanbod (het principe achter dit afrekenmodel) de prijs dalen. Je kunt dus voor hetzelfde geld een hoger bereik realiseren of met minder budget hetzelfde.

Tot slot

Laten we vooral rustig blijven, op elkaar letten, zorgen dat we allemaal gezond blijven en naar ons beste vermogen omgaan met de situatie zoals hij nu is.

Wij staan ook in deze spannende tijden ter beschikking als sparringspartner over jullie wervingsproces. Heb je direct een vraag? Vul dan het formulier op deze pagina in.

 

Share

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.