fbpx

Social Media effectief inzetten voor recruiters

Social media heeft ontelbare mogelijkheden om te adverteren. Maar welke mogelijkheden gebruik je nou voor welke doelen van jouw wervingscampagne? Onze social media expert Kim Lokhorst legt je uit voor welke drie doeleinden je social media het best kunt gebruiken tijdens het werven.

Mogelijkheden

De meest gebruikte advertentiemogelijkheden lichten we in deze blog toe:

Merkbekendheid: Deze mogelijkheid is bedoeld om meer impressies en zichtbaarheid te creëren. Hoe meer weergaven je hebt, hoe groter de kans dat zoveel mogelijk mensen jouw advertentie herinneren.

Verkeer: Deze optie is bedoeld om zoveel mogelijk kliks en weergaven naar de landingspagina te creëren. Hoe meer kliks hoe groter de kans dat geïnteresseerde op de door jou ingevoerde landingspagina terecht komen.

Conversie: Deze vorm van adverteren gebruik je om degene die klikken op de advertentie een waardevolle actie te laten uitvoeren. Bijvoorbeeld zoveel mogelijk mensen op de sollicitatie- of bedankpagina laten klikken. De advertentie wordt laten zien een de mensen van wie de kans het grootst is dat ze, de door jou bepaalde, waardevolle actie uitvoeren.

Doel

Maar hoe vertaal je dit naar de praktijk voor jouw wervingscampagne? De mogelijkheid die jij kiest hangt af van wat jouw doel is. Wil je bijvoorbeeld meer zichtbaarheid creëren, zoveel mogelijk traffic generen of wil je zo snel mogelijk iemand aannemen? We bespreken per mogelijkheid welke het beste bij welk doel past.

Merkbekendheid: Dit is de beste optie als je jouw werkgevermerk wil gaan vergoten door middel van awareness bij bijvoorbeeld een employer branding campagne.

Verkeer: Deze optie werk het beste bij een ad-hoc campagne als aanvulling op je bestaande verwervingscampagne waar je zo snel mogelijk zoveel mogelijk reacties wil ontvangen op jouw vacature.

Conversie: Deze optie gebruik je als je doelgericht op zoek bent naar kwalitatief goede sollicitanten. Je wil zoveel mogelijk sollicitanten en hires. Dit wordt het meest gebruikt bij campagnes waar de vacature erg moeilijk in te vullen is, of waar er meerdere mensen gezocht worden voor dezelfde vacature.

Targeting

Per doel heb je andere targetopties.

Merkbekendheid: Je target je hier op relatief grote doelgroepen. Je kunt hierin o.a. gericht targeten op leeftijd, locatie, vakgebieden, functiegroep en branches.

Verkeer: In deze targeting ben je specifieker, je wil alleen de mensen bereiken die interesse hebben in een specifieke vacature. Je persona en doelgroep duidelijk in kaart brengen kan hier onwijs bij helpen.

Conversie: kun je bij het gebruik van pixels retargeting toepassen, lookalike audiences gebruiken en je best practices inzetten. Retargeting houdt in dat je kandidaten benadert die de vacature al hebben bekeken, maar nog niet hebben gesolliciteerd. Je kunt lookalike audiences (vergelijkbare doelgroepen) maken van mensen die al wel hebben gesolliciteerd. En je gebruikt in deze fase de afbeeldingen en/of video’s die het beste hebben geconverteerd.

Maak je geen gebruik van pixels? Dan kun deze optie helaas niet gebruiken.

De tijdlijn van gebruikers op social media komt steeds voller te staan met advertenties, waardoor het moeilijker wordt om jezelf te onderscheiden van concurrenten die ook adverteren op sical media. Daarom is het van groot belang dat jij precies weet hoe je social media moet inzetten om zo effectief mogelijk te adverteren.

Nog meer leren over social media in de recruitmentwereld? Ons eBook kan jou vast en zeker helpen! Vul hiernaast je naam in en we sturen hem direct naar je toe. Verder nog hulp nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder!

Share

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.