Waarom elke corporate recruiter een data scientist nodig heeft

Het vinden van de juiste kandidaat voor de juiste vacature is vaak geen eenvoudige opgave. Stel: je zoekt een monteur. Eerst breek je je hersens over een goede vacaturetekst. Vervolgens zet je de vacature op zoveel mogelijk plekken uit en vraag je al je collega’s de vacature te delen en in hun netwerk rond te kijken. Uiteindelijk bereik je aardig wat mensen, maar de reacties op de vacature vallen erg tegen. En dan? Zijn er gewoon weinig monteurs beschikbaar? Of heb je de monteurs die naar werk zoeken niet bereikt? En of het nou een grote of een kleine groep is, hoe kom je in contact met die monteurs?

Dat is een vraag waar veel corporate recruiters mee worstelen. De oplossing? Een data scientist! In dit blog leggen we uit waarom elke corporate recruiter een data scientist nodig heeft. We zoomen hierbij in op drie onderdelen van het recruitmentproces:

  1. Je doelgroep leren kennen;
  2. Je doelgroep bereiken;
  3. Inzicht krijgen in de arbeidsmarkt.

Je doelgroep leren kennen

Om de doelgroep voor je vacature te leren kennen, moet je hem eerst bepalen. Je zoekt een monteur, maar dat is nog te breed om je vacature goed uit te kunnen zetten. Denk na over hoe je ideale kandidaat eruit ziet. Is het een echte rot in het vak? Of mag het ook een monteur zijn die net van school komt en de nodige sturing goed kan gebruiken?

Als je je doelgroep helder hebt, kan de data scientist aan de slag. Door de data die je doelgroep achterlaat, kan de data scientist je helpen met het begrijpen van je doelgroep. Zo ontdek je wat je doelgroep belangrijk vindt in een baan. Misschien zijn flexibele werktijden wel erg belangrijk voor jouw doelgroep. Of een auto van de zaak. Of een pensioenregeling. Zodra je met behulp van data weet wat belangrijk is voor jouw doelgroep, kun je deze zaken regelen en benadrukken in je vacaturetekst. De vacature is zo extra aantrekkelijk voor je doelgroep.

Je doelgroep bereiken

Een data scientist helpt je ook met het bereiken van de juiste doelgroep. Zo kan hij, door de juiste analyses te doen, achterhalen in welke apps, websites en vacaturesites je doelgroep zich bevindt. Je kunt je vacatures daarna gericht plaatsen. De websites waar je doelgroep zich niet bevindt, kun je met een gerust hart overslaan.

Ook de hobby’s van je doelgroep kun je meenemen bij het uitzetten van je vacature. Bezoeken zij regelmatig bepaalde websites die te maken hebben met hun hobby’s en vrijetijdsbesteding? Plaats daar dan een advertentie!

Als je vacature al geplaatst is, kun je zien wie de vacature bekeken hebben en hoe ze bij de vacature gekomen zijn. Uit de data blijkt dan of je de juiste doelgroep bereikt.

Inzicht krijgen in de arbeidsmarkt

Om de kansen op een goede match te bepalen en om te weten hoe veel je moet inzetten om die match te vinden, heb je informatie nodig over de betreffende arbeidsmarkt. Met behulp van data kom je veel te weten over de arbeidsmarkt. Je kunt precies uitzoeken hoe de markt erbij staat in jouw regio.

Informatie die handig is om te weten, is bijvoorbeeld hoeveel potentiële kandidaten er in jouw regio zijn. Zijn er veel monteurs met 3 jaar werkervaring beschikbaar voor een nieuwe baan? Of heerst er schaarste? Ook het aantal vergelijkbare vacatures dat openstaat is van belang. Met deze (en meer) gegevens kan een data scientist voorspellen hoe lang het ongeveer zal duren tot jouw vacature vervuld is. Is het werven van jouw ideale kandidaat op basis van deze gegevens waarschijnlijk moeilijk? Dan weet je dat je extra zult moeten inzetten op het goed verspreiden van je vacature.

Gratis webinar

Waarschijnlijk lijkt zo’n data scientist je nu wel wat. Met zijn hulp kun je veel tijd besparen en veel gerichter te werk gaan. Maar veel werk is het wel, al die data opzoeken en vergelijken om de juiste conclusies te trekken. Zo’n data scientist zal niet goedkoop zijn. Gelukkig ben je niet afhankelijk van mensen als het gaat om het analyseren van data! Er zijn veel tools die de corporate recruiter helpen om hetzelfde inzicht te krijgen dat ze anders van een data scientist zouden krijgen.

Nieuwsgierig? Bekijk dan ons webinar ‘Combineer performance data van ruim 2.000 (job)sites met kennis over jouw doelgroep’ terug of vraag direct je inloggegevens aan voor ons portal.

Deze website maakt gebruik van cookies om u een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.